Wednesday, March 11, 2009

Psikologi Islam

Perkembangan Emosi; Psikologi Kanak-Kanak Melalui Faktor Persekitaran


Emosi adalah suatu bentuk daya kognitif yang terbentuk dan berkembang secara peringkat demi peringkat semenjak awal kelahiran. Perkembangan ini akan berlaku kepada kanak-kanak secara 2 peringkat; iaitu peringkat emosi idea dan juga peringkat emosi pemikiran.

Fasa pertama peringkat Emosi Idea

Peringkat ini menggambarkan bahawa ekspresi penyampaian emosi adalah berada di peringkat permulaan. Manusia menyampaikan emosinya secara tidak sedar dan ia keluar daripada naluri semula jadi di bawah sedar. Melalui konteks ini, seorang kanak-kanak dapat merasakan sesuatu perasaan tetapi tidak dapat menyatakan mengapa, bagaimana dan siapa yang menyebabkan timbulnya perasaan tersebut. Emosi yang disampaikan lebih dalam bentuk tindak balas gerakan fizikal.

Fasa kedua Emosi Pemikiran

Emosi akan berkembang ke peringkat yang seterusnya iaitu apabila seseorang mampu mengaitkan emosi dengan pemikiran. Pengalaman daripada apa yang dilihat, didengar dan dialami direkodkan secara langsung sebagai reaksi emosi. Reaksi-reaksi tersebut akan disimpan dalam memori yang akan digunakan dalam proses pemikiran kelak.

Pada peringkat awal kanak-kanak, berkebolehan di dalam memahami emosi. Pengawalan emosi kanak-kanak mula meningkat termasuklah kemampuannya untuk menerima kekecewaan, penolakan serta menjadi seorang yang fleksibel dalam mengawal emosi dan seterusnya dorongan.

FAKTOR PERSEKITARAN UMUM YANG MERANGSANG EMOSI

Model Ekologi Bronfenbrenner mengklasifikasikan peringkat-peringkat persekitaran yang mempengaruhi individu kepada 5 peringkat berikut:

Mikrosistem: Merupakan lapisan persekitaran dalaman yang merujuk kepada aktiviti dan interaksi yang melibatkan hubungan secara langsung. Kebanyakan kanak-kanak, mikrosistem mungkin terhad kepada hubungan dengan keluarga sahaja. Persekitaran tersebut akan berkembang ke arah yang lebih kompleks seperti yang sering berlaku di pusat asuhan taska, tadika, pergaulan rakan sebaya dan pemerhatian dalam aktiviti permainannya. Pada peringkat ini, kanak-kanak tidak hanya terpengaruh dengan individu-individu dalam kategori mikrosistem semata-mata. Mereka juga turut terkesan dengan perwatakan biologi dan sosialnya sendiri seperti tabiat, perwatakan fizikal, pembawaan dan bakatnya berinteraksi di antara dua individu yang berlainan di dalam satu kelompom yang sama.

Mesosistem: Terletak di lapisan kedua yang merujuk kepada hubungan dalaman di kalangan mikrosistem seperti hubungan di rumah, sekolah dan rakan sebaya. Bronfenbrenner berpendapat bahawa lapisan ini mempunyai hubungan yang kuat dengan lapisan mikrosistem. Ia boleh meningkat apabila adanya sokongan dan kestabilan mikrosistem.

Eksosistem: Ini amat berbeza dengan apa yang berlaku pada peringkat seterusnya iaitu eksosistem. Faktor ini merupakan konteks di mana kanak-kanak atau remaja adalah bukan terletak di dalam lapisan ini. Tetapi secara tidak langsung dapat mempengaruhi perkembangan mereka.

Makrosistem: Ia adalah konteks budaya atau kelas sosial yang terkandung di dalam mikrosistem, mesosistem dan eksosistem. Ia adalah ideologi yang benar-benar luas dan menentukan tentang bagaimana anak-anak perlu diuruskan, apa yang patut dianggap pada diri mereka dan apa matlamat yang perlu mereka usaha dan capai akhirnya. Dengan ini, di antara sesebuah budaya dengan budaya lain selalunya berbeza kerana setiap satunya mempunyai pendirian atau corak budaya tersendiri.

Kronosistem: Merupakan peringkat yang menekankan bahawa perubahan pada seseorang atau konteks perkembangan ekologinya boleh memberi kesan terhadap perkembangan emosinya. Contoh: Perubahan kognitif dan biologi seseorang anak pada peringkat remaja boleh menyebabkan konflik di antara golongan remaja dan ibu bapanya.

Secara kesimpulannya, perkembangan emosi seseorang kanak-kanak yang melalui peringkat pertumbuhan fizikal yang merangkumi faktor persekitaran yang positif boleh meransang perkembangan emosi yang stabil dan baik.



KEBIMBANGAN DAN KETAKUTAN
♦ Bilakah kanak-kanak berasa bimbang dan takut?
♦ Bilakah bantuan perlu dicari?
♦ Apakah jenis jenis kecelaruan keresahan yang sering dialami?
♦ Bagaimana takut dan resah ini dapat dikenali?
♦ Mengapa anda perlu mengambil tahu?
♦ Apa yang boleh dilakukan untuk membantu kanak-kanak ini?
♦ Apa yang boleh dilakukan untuk mengurangkan perasaan bimbang dan takut yang berlebih lebihan?
♦ Di manakah bantuan seterusnya boleh diperoleh?

Bilakah kanak-kanak berasa bimbang dan takut?

• Resah, bimbang dan takut adalah sesuatu yang biasa di kalangan kanak-kanak dan biasanya ia tidak akan berterusan untuk jangka masa yang panjang.
• Perasaan resah terhadap orang-orang asing dan resah bila berpisah dari penjaga adalah dua perasaan yang biasa di alami oleh kanak-kanak. Ini adalah satu perkembangan yang biasa.
• Keresahan terhadap orang-orang asing
o Bermaksud bahawa kanak-kanak merasa takut bila berhadapan dengan orang yang tidak dikenali.
o Terjadi pada peringkat umur 4 - 5 bulan dan akan memuncak hingga ke usia 12 bulan.
• Keresahan terhadap perpisahan
o Reaksi yang dipamerkan oleh kanak-kanak apabila dipisahkan dari pengasuhnya.
• Faktor -faktor yang menyebabkan keresahan terhadap orang asing dan perpisahan:
o Usia kanak-kanak.
o Suasana masa itu.
o Pengalaman lampau.
o Keakraban kanak-kanak dengan penjaganya.

Bilakah bantuan perlu dicari?
• Adalah dinasihatkan untuk dibantu sekiranya perasaan resah, bimbang atau takut itu:-
o Semakin memuncak
o Menjejaskan fungsi kanak-kanak tersebut di rumah dan di sekolah
o Berlanjutan

Apakah jenis-jenis kecelaruan keresahan yang sering dialami?
• Jenis kecelaruan kebimbangan yang biasa:-
o Kecelaruan keresahan perpisahan
o Kecelaruan menyeluruh
o Kecelaruan fobia
o Kecelaruan keresahan sosial
o Kecelaruan Stres Pasca-trauma
o Kecelaruan panik

Bagaimana takut dan resah ini dapat dikenali?
1. Kelakuan yang luar biasa seperti:-
o Mengelakkan diri dari aktiviti luar seperti riadah bersama keluarga
o Mengelakkan diri dari tempat seperti taman permainan
o Mengelakkan diri dari seseorang seperti guru
o Kelakuan seolah-olah di dalam kesusahan seperti sebelum tidur
o Kelakuan melekap kepada penjaga yang luar biasa
o Perubahan tabiat seperti mula menghisap jari
o Berkelakuan gelisah

2. Kemurungan perasaan/emosi/fikiran:
o Perasaan bimbang atau ketakutan
o Penantian yang berlebihan akan bencana dan kemusnahan yang teruk seperti
 Penolakan
 Ejekan dan cemuhan
 Kemalangan
 Kecederaan
 Gagal dalam peperiksaan

3. Aduan fizikal:
o Pening kepala
o Sakit perut
o Rasa tercekik
o Sesak nafas
o Berpeluh
o Menggeletar

Mengapa anda perlu mengambil tahu?
Rasa bimbang dan takut boleh menjurus kepada:
• Gangguan dalam proses pembesaran yang normal
• Gangguan dalam fungsi seperti:-
o Pembelajaran
o Perhubungan dengan ahli keluarga, rakan atau guru
• Boleh menyebabkan masalah perlakuan yang serius seperti kecelaruan tingkah laku
• Boleh terjerumus kepada penyalahgunaan dadah seperti tembakau, arak dan dadah
• Risiko mencederakan diri sendiri
• Risiko untuk membunuh diri

Apa yang boleh dilakukan untuk membantu kanak-kanak ini?
• Dengar apa yang diperkatakan oleh kanak-kanak itu dan fahami tingkah lakunya
• Berikan perangsang dan pujian
• Bantu kanak-kanak untuk mengetahui akan kekuatan dan kelebihan dirinya.
• Bantu kanak-kanak menerima akan kelemahannya dan bagaimana mengatasinya.
• Bantu kanak-kanak untuk bertenang menggunakan teknik relaksasi seperti dengan cara menarik nafas, membayangkan pemandangan yang nyaman dan hijau.
• Berikan sokongan moral supaya kanak-kanak dapat:-
o Belajar berfikir secara positif
o Menerima segala perubahan, ketakutan, kemarahan, kekecewaan dan sebagainya
o Membina kemahiran sosial yang positif seperti sifat ketegasan
• Berikan kaunseling kepada:-
o Kanak-kanak secara individu
o Ahli keluarga kanak-kanak
o Sekolah - beritahu guru mengenai masalahnya supaya mereka dapat memberi kerjasama dan sokongan
• Berikan ubatan sebagaimana yang dinasihatkan oleh Pakar Psikiatri

Apa yang boleh dilakukan untuk mengurangkan perasaan bimbang dan takut yang berlebih lebihan?
• Bantu kanak-kanak untuk membentuk kemahiran emosi dan sosial.
• Bantu kanak-kanak menghadapi cabaran hidup dengan positif.
• Jalinkan perhubungan mesra, responsif dan saling percaya mempercayai.
• Wujudkan suasana yang aman dan selesa.
• Pastikan amalan harian yang dapat dijangkakan.


Di manakah bantuan seterusnya boleh diperoleh?
Orang perseorangan berikut boleh membantu
• Kaunselor sekolah
• Pegawai Perubatan di klinik kesihatan
• Pegawai Perubatan di klinik swasta

No comments:

Post a Comment